Themas

Binnen het Masterplan Techniek wordt gewerkt aan meerdere thema’s om te zorgen voor goed opgeleide vakmensen in de sectoren elektrotechniek, installatietechniek en metaal. Op deze pagina houden wij u op de hoogte over alle activiteiten die we uitvoeren.

Doelen

De partners binnen het Masterplan Techniek ZH werken samen aan drie hoofddoelen in de branches Metaal en Installatietechniek:

  1. Het bijdragen aan voldoende kwalitatief en kwantitatief geschoolde vakmensen
  2. Het ontwikkelen en aanbieden van doelmatige, aantrekkelijke en actuele opleidingen en flexibele leertrajecten die aansluiten op ontwikkelingen in de branche
  3. Het aanbieden van aantrekkelijke (leer)loopbanen

Hoofdthema's

Om deze doelen te bereiken, zijn de volgende hoofdthema’s vastgesteld:

  1. Het samenwerken aan een doelmatige inzet van opleidingen in de installatietechniek en metaal in Zuid-Holland
  2. Het bevorderen van de instroom naar opleidingen in de installatietechniek en metaal
  3. Het aanbieden van mogelijkheden in het kader van leven lang ontwikkelen voor zittende vakmensen
  4. Het actueel houden van regioprofielen en standaardisatie en digitalisering van BPV-begeleidingsinstrumenten. Hieronder valt ook het realiseren van een goede aansluiting van opleidingen op nieuwe ontwikkelingen in het bedrijfsleven.

Realisaties/Activiteiten

  • Macrodoelmatigheidsoverleg
    Sinds 2020 vinden er binnen het Masterplan Techniek Z-H regelmatig overleggen plaats over het realiseren van een doelmatig aanbod van opleidingen in de metaal- en installatietechniek voor Zuid-Holland. Deelnemers zijn de Koninklijke Metaalunie, OOM, Techniek Nederland, Wij Techniek en de mbo-instellingen.

    Onderwerpen op de agenda zijn: instroom, beschikbaarheid van BPV-plaatsen en stages, het bestaande opleidingsaanbod en de behoefte aan nieuwe of aangepaste opleidingen.
  • Bevorderen instroom
    Er wordt binnen het Masterplan Techniek Z-H door de partners samengewerkt aan initiatieven om de instroom in de installatietechniek en metaal te versterken. U kunt hier denken aan versterken van instroom uit het vmbo, vmbo-t en havo, maar ook de entree-opleidingen. Ook de afstroom van het hbo wordt als mogelijkheid onderzocht. Waar mogelijk wordt ook samengewerkt in zij-instroomtrajecten.
  • Leven Lang Ontwikkelen
    Door het ‘opknippen’ van mbo-opleidingen of het aanbieden van keuzedelen voor vakmensen kunnen er korte leertrajecten worden gerealiseerd, afgesloten met een certificering. Dit biedt vakmensen de mogelijkheid om hun loopbaan vorm te geven en speelt in op de noodzaak van leven lang ontwikkelen. Aan bedrijven biedt het de kans om op een effectieve manier kennis en vaardigheden te werven.

    In 2022 is een onderzoek uitgevoerd om de behoefte aan korte leertrajecten bij het bedrijfsleven te inventariseren.
  • Actualiseren regioprofielen
    In 2021 is gestart met het actualiseren van de regioprofielen voor Installatietechniekopleidingen (E+I) op basis van de nieuwe kwalificatiedossiers. Samen met de bedrijven bepalen de mbo-instellingen de inhoud van de opleidingen en zo wordt het regioprofiel vormgegeven.

    Ook in de metaal zijn er eind 2022 nieuwe kwalificatiedossiers gepubliceerd. De ontwikkeling van de regioprofielen voor de metaalopleidingen start direct in 2023. Op dit moment is er nog geen publicatiedatum bekend.
  • Actualiseren begeleidingsinstrumenten
    Na het actualiseren van de regioprofielen zullen de BPV-begeleidings- en beoordelingsinstrumenten worden aangepast.

    In het najaar 2023 zijn de nieuwe BPV-begeleidings- en beoordelingsinstrumenten voor de elektrotechnische- en werktuigkundige opleidingen op onze website geplaatst.

    Onderzocht wordt of het instrumentarium door middel van een app gedigitaliseerd kan worden. Er loopt momenteel een pilot bij een van de deelnemende mbo’s. Zodra deze is afgerond en geëvalueerd, worden verdere stappen in de digitalisering genomen.
  • Nieuwe opleidingen De innovaties en ontwikkelingen in de sectoren hebben effect op de vereiste kennis en vaardigheden van vakmensen. Denk aan veranderingen door de energietransitie of het programmeren van een lasrobot. Er wordt steeds meer verwacht dat er multidisciplinair wordt samengewerkt bij de bouw van duurzame woningen. Ook neemt de invloed van ICT steeds verder toe.
  • Keuzedelen T.b.v. verbreding en/of verdieping van kennis en vaardigheden kunnen keuzedelen worden aangeboden aan een mbo-student. Keuzedelen zijn gekoppeld aan opleidingen. Binnen het Masterplan Techniek is er gewerkt aan:
    • Metaal
      Het keuzedeel Smart-Welding (K1108) is ingevoerd bij mboRijnland.
      Doel: kennis en vaardigheden opdoen t.b.v. programmeren van en lassen met een lasrobot.
      Meer informatie: mboRijnland
      De inhoud van het keuzedeel vind je op de SBB-site .
    • Installatiechniek
      TCR gaat starten met het keuzedeel Basis Stadswarmte (K1202).
  • Docentstages
    Wil jij als vakdocent in het mbo binnen de installatietechniek of metaal graag op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen de techniek in de praktijk? Ga dan zelf eens een dag op stage!

Samenwerkingspartners

  • placeholder image
  • placeholder image
  • placeholder image
  • placeholder image
  • placeholder image
  • placeholder image
  • placeholder image
  • placeholder image
  • placeholder image
  • placeholder image
  • placeholder image